Kombinovani prevoz
Intermodalni prevoz je prevoz tereta u istoj intermodalnoj transportnoj jedinici pri čemu se koriste uzastopno dvije ili više vrsta prevoza bez manipulisanja teretom prilikom promjene vrste prevoza, a u cilju povećanja energetske efikasnosti, unapređenja bezbjednosti saobraćaja na putevima i zaštite životne sredine.
Kombinovani prevoz tereta je intermodalni prevoz tereta u kome se veći dio prevoza obavlja željeznicom i/ili pomorskim putem, a početni i/ili završni dio puta obavlja se drumskim putem, koji je što je moguće kraći.
Njegov zadatak je da teretni prevoz sa drumskog saobraćaja preusmjerava na prevoz tereta željeznicom kako bi se rasteretili drumovi, smanjile posledice saobraćajnih nezgoda, šteđeli energenti, racionalno iskorišćavao prostor, te smanjilo zagađivanje životne sredine i nivo buke. Na mjestu gdje se susreću različite saobraćajne grane, teretne jedinice s jednog prevoznog sredstva na drugo pretovaruju se uz pomoć savremenih pretovarnih uređaja. Kombinovani prevoz temelji se na saradnji između različitih partnera u logističkom lancu kao što su željeznička prevozna preduzeća, domaći i međunarodni operateri kombinovanog prevoza, špediterska preduzeća, drumski prevoznici, brodska preduzeća, vlasnici kontejnerskih terminala, industrijski proizvođači, pomorski agenti i lučka preduzeća.
Propisi koji uređuju organizaciju, prevoz u kombinovanom prevozu su objave UIC-a:
- UIC-571-4 Funkcija teretnih vagona za kombinovani prevoz
- UIC-592-2 Tehnički uslovi za upotrebu velikih kontejnera za drumski saobraćaj u međunarodnom teretnom prevozu
- UIC-592-3 Jedinstveni ispitni protokol za preuzimanje velikih kontejnera, izmjenjivih kamionskih sanduka i prevoznih jedinica za vodoravni utovar
- UIC-596-5 Tehnička organizacija pri otpremi izmjenjivih kamionskih sanduka (postupak br. 1)
- UIC-596-6 Huckepack transport – uslovi za kodifikaciju huckepack teretnih jedinica i pruga za kombinovani prevoz
Konvencija COTIF:
- Dodatak B CIM
- Prilog 1 CIM RID
- Prilog 2 CIM RIP
- Prilog 3 CIM RICO
- PIM Propisi o međunarodnom prevozu robe
Tarifa MONTECARGA za prevoz robe i posebni tarifski sporazumi sklopljeni između željeznica na određenom prevoznom putu.
Montecargo nudi usluge kombinovanog prevoza svih intermodalnih transportnih jedinica. Intermodalna transportna jedinica je kontejner dužine od 20 stopa ili više, izmjenjivi sanduk, prikolica, poluprikolica, sa vučnim vozilom ili bez njega i teretno vozilo, te vagon namijenjen kombinovanom prevozu.
U kombinovanom prevozu postoje sljedeće vrste roba i njihova pozicija /NHM broj/ u kvalifikaciji roba je:
Montecargo pruža usluge prevoza kompletnog kontejnerskog voza, kao maršutni voz, takođe i prevoz maršutnih vozova sa kamionima. Pošiljke intermodalnih jedinica mogu biti realizovane i kao pojedinačne pošiljke. Parametri maršutnog voza su max bruto masa voza 1000 t i max dužina voza 500 metara. Uslugu prevoza možemo pružiti kako na svojim plato kolima, tako i na privatnim P kolima. Montecargo posjeduje plato vagone serije R i S.
Za transport intermodalnih jedinica koriste se sljedeća kola:
Serije kola koja se koriste za prevoz kontejnera i izmjenjivih kamionskih sanduka sa posebnim uređajima za pričvršćivanje i klinovima za osiguranje od pomjeranja su plitki i plato vagoni serije R, K i S, i podserije g. Montecargo posjeduje vagone serije R i S u svom voznom parku.
Posebno građena kola, nosači za prevoz kontejnera i izmjenjivih kamionskih sanduka su serije Sgs i Lgs sa okretnim postoljima, uređajima za pričvršćivanje teretnih jedinica i sa uređajima za ublažavanje uzdužnog udara pri manevrisanju.
Kola nosači sa džepovima za prevoz kamionskih poluprikolica su serije Sdgs. Oni mogu poslužiti i za prevoz kontejnera i izmjenjivih kamionskih sanduka.
Takođe postoje i zglobna kola sa okretnim postoljima i niskim podom odnosno prevoznom tovarnom površinom koja su serije Sadkms za prevoz kamiona sa prikolicom u sistemu Ro-La.
Tipovi kola koji se koriste u kombinovanom prevozu:
Legenda:
a) kontejneri, b) izmjenjivi kamionski sanduci, c) kamionske poluprikolice bez vučnog drumskog vozila, d) kamioni i kamioni s prikolicom
U Crnoj Gori postoji kontejnerski terminal u Baru, AD “Kontejnerski terminal i generalni tereti”. Oni posjeduju pretovarne i skladišne kapacitete. KTGT je povezan željezničkom infrastrukturom. Za korišćenje kontejnerskog terminala kontakti se mogu naći na web sajtu www.ctgt.me.